Homo ludens

Johan Huizinga postuleeris oma teoses “Mängiv inimene” (1938), et inimkultuur tekib ja areneb mängus, mänguna. Küsimus pole niisiis selles, milline on mängu koht teiste kultuurinähtuste hulgas, vaid kuivõrd kultuuril endal on mängu iseloom. Samas seisab tema jaoks mäng väljaspool tavalist elu. See on suurem kui elu. See on ajutine ja piiratud täiuslikkus, the magic circle.

Arvutimängud on aastast aastasse pürginud kindlameelselt suurema eheduse ja intuitiivsuse poole. Üldiselt aga kiputakse arvutimängurlust nägema kui midagi, mis jääb puhtalt meelelahutuse sfääri. Samas on olemas tõsimängud (inglise keeles serious game), kus mäng on loodud peaasjalikult millekski muuks kui meelelahutuseks. Näiteks õpitakse siin mingeid oskuseid või teadmiseid läbi simulatsioonide. Samuti võivad videomängud õppimisprotsessi huvitavamaks teha. Näiteks MIT mäng Vanished, kus ulme ja teadus segunevad, et muuta kasulik kaasahaaravaks. Mõistatuste lahendamise teel õpitakse erinevaid oskuseid ning nägema teadust, kui midagi mängulist ja kõigile kättesaadavat.

Vanished sünopsis

Teise huvitana nähtusena võib välja tuua ka mängud, kus mängimine lahendab teaduslikke probleeme. Keerukad probleemid on toodud ühisloome sfääri. Läbi keeruliste puslede lahendamise saab igaüks osaleda selliste teaduslike probleemide lahendamisel nagu DNA aluste paardumine ning valkude ja RNA voltimine või kvantarvuti arendamine.

Piirid pärismaailma ja virtuaalmaailma vahel on hägusemad. Võib tunduda kummaline, ent arvutimängud on sattunud ka näiteks epidemioloogia uurimisalasse. Corrupted Blood incident oli aastal 2005 nädal aega kestnud virtuaalne katk MMORPG-s World of Warcraft. Need olud ja reaktsioonid pakkusid epidemioloogidele harukordse võimaluse uurida seda, kuidas elanikkond reageerib haigustele ning kuidas need levivad.

Corrupted Blood Hakkar
Hakkar the Soulflayer, WoWi veremürgituse allikas

Läbi mängu võib areneda nii inimene kui ka teadus. Samuti, masside käitumise uurimine virtuaalmaailmas võib pakkuda huvitavaid mudeleid selle kohta, kuidas inimesed pärismaailmas võiksid käituda. Kuigi ei tasuks unustada ka seda, et mäng, nagu ka elu, võib olla absurdne.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s